יום חמישי, 29 בנובמבר 2012

סיכומי ביניים עזתיים



                                              מאת ראובן קמינר
סבב חדש
המתקפה הישראלית נגד עזה אינה אלא סבב חדש במאמצים הנמשכים הישראליים למחוץ כל ביטוי של התנגדות פלסטינית לכיבוש. המצור על עזה ומסע ההתנחלות בשטחים הכבושים נועדו למנוע מהפלסטינים לצבור כוח לשם העמקת ההתנגדותם לשליטה הישראלית. אך יש לנתח את המבצע במישור נוסף. ישראל תקפה את עזה הפעם בעיקר במסגרת תיפקודה כסגן של ארה"ב במסגרת הכנותיהן המשותפות למלחמה נגד איראן.

אובכן, מסתבר שההתקפה הישראלית והגיבוי האמריקאי באו לעולם כתגובה לסירוב של חמאס לנתק את הקשרים עם איראן. ברקע, הצורך לנטרל גורמים באיזור שעשוים להפריע או להתפרע בשעת המאמץ המלחמתישל השותפים אם וכאשר יצאו למחמה נגד איראן.  
עם עלייתם של האחים המוסלמים ומורסי לשלטון במצריים, היו שמועות הקובעות שחמאס כבר התחיל להעביר את נאמנותו מהגוש האיראני אל המערך האמריקאי האזורי. ארה"ב קיווה שחמאס יושפע על ידי הקשרים המסורתיים לאחים המוסלמים שהפכו לא מזמן לגורם השולט במצריים. ארה"ב ומורסי בגבוי כספים מקטארי ביקשו להעלות את חמאס על מסלול הדומה לזה שהלכו בו אבאס ופת"ח בגדה המערבי. אך מאמציהם לא נשאו פרי.

בנסיון לגמילה

איראן ויריביה האזוריים, המדינות הסוניות-איסלאמיות במפרץ, התחרו במשך החודשים האחרונים ביניהן  למשוך את חמאס למחנה שלהם. המנהיג הבכיר של חמאס בחוץ לרצועה, חלאד משאל מתארח בקטאר אשר הבטיח לתרום מאות מיליוני דולרים למען עזה". (  Wall Street Journal, November 24, 2012)
ארה"ב והנסיכים במפרץ רצו מאד לגמול את חמאס מהקשרים שלו עם איראן. באופן מאד תיאורטי יכלו הנסיכים לכלול אספקה של נשק בנדוניה. אך העיסקה לא יכלה להתבצע כאשר חמאס לא הסכים לשתף פעולה עם ארה"ב לפי המודל של הגדה המערבי. הניה אינו אבאס וחמאס אינו פת"ח. אם חמאס בחר במסלול האמריקאי היה צריך להבטיח ביטול ההתנגדות המזויינת לכיבוש הישראלי. חמאס סירב לשלם את המחיר הזה.
בדרך כלל אין מדינאים אוהבים לדון באופן גלוי בנושא מקורות הרכש הצבאי שלהם. למרות זאת ראו שני מנהיגים מרכזיים של חמאס לנכון להתייחס למקורות האספקה שלהם והצורך החיוני לשמר את הקשרים של הארגון שלהם עם איראן. מאד רצוי לצטט באופן נרחב את הצהרותיהם כדי לעמוד על  האופי המיוחד של הסבב האחרון של המלחמה.  
בהמשך לכתבה הנ"ל: "קהיר – חמאס השולט בעזה לא יחדול להתחמש כיוון שרק באמצעות מחסני נשק מלאים, ולא על ידי מו"מ, נוכל לאלץ את ישראל לוויתורים, אמר מספר שניים בקבוצה האיסלאמי המיליטנטי."  
הערות אלה של מוסה אבו מרזוק בראיון שקיים בשלשה ימים בלבד אחרי הסבב החמור ביותר בארבעה שנים בלחימה בין ישראל-חמאס, בישרו על קשיים מסתמנים בשיחות בתיווך מצריים על ההסדרים לאורך הגבולות...תוך כדי כך הודיע פקיד ישראלי השבוע שהקלות ממשיות במצור תהיינה תלויות בנכונות חמאס לחדול מהברחת נשק וליצרת נשק עזה. 
מר אבו מרזוק אמר בשבת שהקבוצה לא תפרק את נשקו בנמקו שמו"מ אם ישראל לא נשאו פרי אלא אם התקיימו בגבוי של כוח...אין אפשרות לוותר על הנשק אמר מרזוק במשרדו בפרבר של קהיר."הנשק הזה הגן עלינו ואי אפשר למנוע רכישתו ויצירתו ..."
בעבר הקרוב ביקשו אנשי חמאס להתחמק מהדיון בנשק באיראני, אך בימים האחרונים מנהיגים בכירים באירגון ביקשו להודות לאיראן באופן גלוי.
אישיות מרכזית בעזה, מחמוד אל-זהר, מסר לעתונאים שהוא בטוח שאיראן תגביר את תמיכתה הצבאית והכספית לחמאס ולקבוצה הקטנה יותר, הג"יהאד האיסלאמית". 
מר זהר אמר שחמאס אינו כפוף לאף אחד, אך הגן על הקשרים של הקבוצה לאיראן. "אם זה לא מוצא חן בעיניהם, אז יוכלו להתחרות עם איראן במתן נשק וכספים,"  אמר תוך כדי זלזול במדינות המפרץ."

יש יסוד להערכה שישראל היתה זאת שהפציצה בית חורשת לנשק בבירת סודאן לפני כחודש. ישנה ידיעה בעיתונות האנגלית שישראל עוקבת אחרי תנועת כלי שייט העושים את דרכם לעזה. 
כך מכינים את הסיבוב הבא. ישראל וארה"ב יצאו למלחמה כדי לאיים על חמאס כדי שזה יבין את הסכון החמור בקבלת נשק מאיראן. ובינתיים ישראל הצליחה להשמיד חלק ארי של הטילים לטווח ארוך בידי ימאס. 
תום פרידמן מחפש את הדמוקרטיה
במקרה שהיו כאלה שלא הבינו את מטרת משחק הדמים, התגייס בעל הטור הידוע להסביר את מהות העיסקה המוצעה. יש להבין קובע פרידמן שההתקפה על עזה יצרה הזדמנות נהדרת עבור מוחמד מוסרי לבחור בין יתרונות שלום קמפ' דייויד וסיוע נדיב של ארה"ב לפיטוח  ולהתפתחות מצריים ובין העמדה רדיקלית הפרו-איראנית של חמאס. לדעתו של פריידמן עמד מורסי בהצלחה אדירה במבחן והיה בדרך להפוך לאיש השעה. אך משום מה החליט מורסי דוואקא עכשיו שהוא המדינה והמדינה היא מורסי ועל כן לא היה לו פנאי להוביל את חמאס לקו פרו-אמריקאי. מורסי מאד עסוק בעניין אחר.   
  
בפרק האחרון של המלחמה נגד הפלסטינים ניצבה מכונת מלחמה מתוחכמת ביותר נגד רוחו של עם הדורש חופש. מישהו אמר שזה דומה לסיפור של דוד וגולית.
נ.ב. בינתיים אבאס סו"ס הלך לאו"מ. הפנייה הזאת לאו"מ באה אחרי שהפלסטינים בגדה כולם הביעו סולידריות עמוקה עם אחיהם ןאחיותיהן בעזה הלוחמים למען פלסטין. אפשר רק לברך על הנכונות של הנהגת הרשות הפלסטינית לצאת מחישוקי המסלול האמריקאי ולקוות שתתמיד במאבק נגד החנק האמירקאי-ישראלי.