יום שבת, 8 בדצמבר 2012

פארסה חדשה בהפקה אמריקאית

8 בדצמבר 2012

הנשיא עסוק

יש כאלה שיטענו שהבלוף של בוש הבן שנועד למשוך את ארה"ב לתוך מלחמה בעיראק בתואנה קיומו של נשק להשמדה המונית היה בסך הכל עניין רציני. אך הניסיון של אובמה להצדיק התערבות מסיבית אמריקאית בסוריה בגלל הנשק הכימי בארץ זו אינו אלא פראסה גמורה. רבים יכולים לטעון שאובמה אמור לטפל בימים אלה במסע ההתנחלות המטורף של ביבי אשר תופס מקום גבוה בסדר היום הבינלאומי. יתר על כן, לאחר שאובמה העניק את ברכתו למסע צה"ל בשמי עזה יכול היה הנשיא לפעול כדי לעצור את מסע הנקם של ישראל נגד הפלסטינים בגלל הצלחתם באו"ם.
אך הנשיא נעדר מוושינגטון בתקופה הקריטית של המאבק באו"ם. מסתבר שהיו עניינים חשובים במיאנמר (בורמה) שחייבו את נוכחותו.  עד עצם היום הזה לא התפנה אובמה כדי הגיב לסתירת הלחי המצלצלת שקיבל מישראל. רם עמנואל מהחוג הפנימי של אנשי אובמה התבטא לאמור שביבי בגד שוב באובמה. אך לאובמה פשוט אין זמן לטפל בשוד המולדת של הפלסטינים. אין לו פנאי כיוון שהוא עסוק בטפול בנשק הסורי להשמדה המונית.
 האזהרה של אובמה מאוד דומה למסע ההפחדה ערב הפלישה של ארה"ב לעיראק. הנשיא אובמה החליט לצייר "קו אדם" נגד הכוונה, כביכול, של אסד להשתמש בנשק כימי "נגד עמו" ונגד תורכיה. הסורים הכחישו נמרצות כל כוונה כזאת. אך יותר לעניין: מדוע היו עושים דבר שירחיק מעליהם את תומכיהם ואת ידידיהם הקרובים ביותר? מדוע יתגרו בקהילה הבינלאומית כולה? אין הסבר! ויש להסיק עד כמה דומות אחת לשנייה הפארסות המופקות בוושינגטון!
obama-syriaהנשיא ברק אובמה מזהיר את סוריה במסיבת עיתונאים בבית הלבן (תמונה: צילום מסך)
אולם, אובמה החליט להלחיץ את כולם. הוא הודיע על הסכנה החדשה לכל ה"שחקנים במשחק", ולידידיו, כולל ישראל. מסתבר שישראל "בתוך העניינים" וחותרת מזמן לקבלת אישור מארה"ב לפתוח בהפצצת סוריה.

טילי פטריוט לתורכיה

הסכנה החדשה הזאת מצדיקה כביכול את ההחלטה של נאט"ו לאשר פריסת מערכת הגנה טילית לאורך הגבול התורכי-סורי. בשעה שאובמה חולל היסטריה בוושינגטון, הילרי קלינטון היתה בבריסל שם בירכה את היוזמה "ההגנתית". מערכת טילים זו תאפשר לארדואן לארגן איזור לטיסה בשמי סוריה, תוך כדי הפחתת אפשריות של תגמול סורי. תורכיה יכולה עכשיו להתערב בסוריה בחסות הפטריוטים.

למי נחוצות הוכחות?

אין כמובן שום הוכחה או סימן לכך שסוריה שוקלת פעולה כזאת. מסתבר כי כל המקורות המגוונים לידיעה על הכוונות של הסורים הם מקור יחיד של "מקורות מודעיניים". אגב אורחא, ממשל בוש פעל ביתר שקיפות כשזיהה את הגורמים השונים שהיו אחראים למערכת הכזבים לקראת מלחמת עיראק.
בינתיים אובמה אינו מתיר לישראל להפציץ את סוריה. אובמה כן עוסק במסע נגד סוריה. מדוע דורשים ממנו שיתעסק בקטנות כמו E1. מורין דאוד, בעלת טור בניו יורק טיימס, מגלה שהילרי קלינטון מתואמת עם הבוס (6 דצמבר 2012). האורחת המכובדת של קרן סבן סירבה לפני כמה ימים להתייחס להודעת ירושלים על מסע ההתנחלות, והתעלמה מהצפצוף של ישראל על הבית הלבן, השותק בעניין הפלסטיני. מסתבר כי הממשל האמריקאי אינו מוכן להתקוטט עם ביבי בעניין פעוט כמו שוד אדמה פלסטינית כיוון שהשניים מגלגלים ביחד פרויקטים הרבה יותר חשובים.
כדי להודיע על הקו האדום החדש "פרץ" אובמה למסיבת עיתונאים שיגרתית בבית הלבן. נראה כי לא הספיק ממש לנסח את דבריו כראוי. הוא דיבר על "שחקנים שונים" בשאלה הסורית כאילו דובר במשחק. הוא הזהיר את הסורים לבל ישתמשו או יזיזו(?) נשק כימי. האם הסורים צריכים לקבע את אתרי הנשק שלהם מול הסיכויים של התקפה עליהם? באותו מעמד מזהיר אובמה נגד הסכנה שהנשק הזה יפול בידי גורמים לא אחראיים בקרב האופוזיציה.
יש חשש כבד שהכהונה השנייה של אובמה לא תהיה שונה מקודמה. אנו עוסקים, למרות אשליות נפוצות אפילו בקרב השמאל, בנשיא השומר באדיקות ובמיטב כוחו על האינטרסים של האימפריה. בטל תוקפו של הויכוח לגבי אופיו של האדם ואם היה אי פעם סיכוי שיפנה שמאלה. "הליברליות" של אובמה, אם היתה אי פעם קיימת, נמוגה לחלוטין.