יום שני, 25 ביוני 2007

הערות שוליים

קואליציה מול קואליציה
מול הקואליציה של "מחזקי אבו מאזן" בהנהגת בוש וחבריו, מסתמנת קואליציה רחבה ביותר של אלה הנמצאים "שמאלה" מבוש. חברי הקואליציה "שמאלה מבוש" טוענים שהתוכנית לחסל את השפעת החמאס באמצעות נשק אמריקאי, הזורם לפתח דרך ישראל, רק תחמיר את המצב ולא תפתור שום בעיה.

פגישה אינטימית
הפסיכיאטר ופעיל זכויות האדם, ד"ר אייד סראג', סיפר על פגישה של קבוצה קטנה של אישיים פלסטינים עם אליוט אברמס, עוזר קונדוליסה רייס לענייני המזרח התיכון. אברמס הוא ניאו-שמרן השורד יפה בממשל בוש. אברמס הסביר לאורחיו הפלסטינים שארה"ב לא תשלים בשום אופן עם ממשלה פלסטינית שבתוכה חמאס. האורחים הציעו הידברות עם החמאס במקום עימות והזהירו מפני התוצאות החמורות של המדיניות האמריקאית. אברמס אמר שארה"ב מסרבת לשאת באחריות להתפתחויות.

שמעתי ברדיו
אולמרט, אחרי התייעצות עם בוש, הודיע שישראל הגיעה למסקנה שהסורים אינם עומדים בתנאים לשיחות ללא תנאים.

לא זו הדרך
אחד מהמגיבים למאמרו המצוין של שמואל אמיר בגדה השמאלית "לעזור לאבו מאזן?" ציטט את ביטאון מק"י "זו הדרך" כדי לשאול אם עמדת מק"י, כפי שהוצגה שם, אינה עמדה אנטי-אימפריאליסטית. אכן, לצערנו הרב, עמדת מק"י של תמיכה גורפת באבו-מאזן היא מוטעית, חד-צדדית וסותרת את המסורת הלוחמת של מק"י וחד"ש. יש לקוות שמק"י וחד"ש יתגברו על זעזוע השעות הראשונות של הדיווח מעזה וינתחו את המציאות כפי שהיא.

אבו מאזן "שרוף" והוא כזה מזמן. בוש שיחק דמוקרטיה בפלסטין וכאשר תוצאות הבחירות לא היו לרוחו, ביקש לגייס חלקים בפתח לחזית פעילה נגד החמאס. חששות החמאס שנשק אמריקאי יוזרם דרך מצרים וישראל לפתח לא היו נטולות יסוד. אין בהערכה זו כדי להצדיק פעולות חריגות של אנשי החמאס הראויות לכל גינוי. אך הדינאמיקה המסוכנת שברקע ההתנגשויות האיומות בעזה היא פרי תככים אמריקאים ושיתוף פעולה מצד אבו מאזן.

הצטרפות למועדון מחזקי אבו מאזן (ארה"ב, מדינות ערב הפרו-מערביות ואולמרט) אינה אופציה לאף גורם שמאלי. תמיכה גורפת באבו מאזן מנוגדת לטובת העם הפלסטיני ולסיכויים לשלום - אפילו אם כתוב "להפך" ב"זו הדרך".

על שלושה דברים
על שלושה דברים עומד השמאל המהפכני בארץ זו: אחדות יהודית-ערבית, תמיכה במעמד הפועלים וכלל המנוצלים, עמדה עקבית נגד האימפריאליזם. טול מאלה את המאבק האנטי אימפריאליסטי - ונשארת עם שמאל אופורטוניסטי חסר נשמה.