יום חמישי, 7 ביוני 2012

צדק בירושלים


הקוראים שלי בוודאי שמעריכים את העובדה כי החוק הוא דבר מסובך מאוד. לכן, אני מתנדב, כאן ועכשיו, לפשט נושא רגיש במיוחד – שהוא כיום במרכזה של הפוליטיקה הישראלית, בעיה שאיימה להפוך את החיים לקשים למדי עבור המלך ביבי הראשון.

ביישוב ישראלי על אדמה גנובה בשטחים הפלסטיניים הכבושים, מסתבר שיש חלקה קטנה של קרקע בבעלות פרטית (ערבית) עליה נבנו כשלושים דירות שאוכלסו על ידי משפחות מתנחלים. אחרי מאבקים משפטיים אינספור, בית המשפט הגבוה לצדק קבע כי הבנייה על פיסת אדמה בבעלות פרטית (פלסטינית) זו, הייתה לא חוקית מתחילתה ועד סופה, והורה על הריסת המבנים.

המתנחלים ובעלי בריתם דרשו מהמלך ביבי לעשות משהו. זה היה לא פשוט גם עבור הביבי הראשון שביקש להימנע מלהרגיז את הליברלים ההגונים במדינה. סירוב לבצע את פסק הדין של בג"ץ היה פוגע בכבודו ויוקרתו של בג"ץ. מלך או לא, המתנחלים התכוננו "לצלות" את כבודו של הוד מלכותו על ידי העברת חוק המכשיר את שוד חלקת האדמה הקטנה בישוב.

כעת, זה אולי נראה מסובך, אבל ישראל וכלל זרועות השלטון שבה, כולל בג"ץ, מחשיבים את השוד הישראלי של כל ארץ פלסטין כחוקי ומוצדק לחלוטין. בהתאם לכך, הממשלה ובתי המשפט מכוננים ריבונות ישראלית בתוך גבולות יוני 1967. בתוך השטחים הפלסטיניים הכבושים, צה"ל וממשלת ישראל מממשים זכויות וסמכויות ריבוניות, מכוח צווי חירום צבאיים או מכוח פסיקת הדין של בית המשפט העליון הישראלי. לפיכך ישראל היא הריבון בפועל במקום הממלכה ההאשמית של ירדן (!). לכן, בעיני ישראל ומערכת בתי המשפט המהוללת שלה, המוציאה לפועל והפוסקת העליונה של הנפש הליברלית והמצפונית של ישראל, זה חוקי לחלוטין לשדוד מדינה שלמה, במקרה זה, פלסטין.
אז מה הבעיה עם שלושים דירות אלה? זהו זה. יחד עם שאר העמים המתורבתים, לישראל יש מדיניות הגנה על זכויות הקניין הפרטי. אתה יכול לגנוב מדינה שלמה, אך אינך יכול לגנוב חלקת קרקע קטנה.

מפלגתו של ביבי והקואליציה התקוממו כנגד פעולת ההריסה המתוכננת לעוד שבועות אחדים. המהלך שלהם היה הצעת חוק מיוחדת המעניקה מעמד חוקי בדיעבד לרכישה הבלתי חוקית של החלקה הבעייתית הזו. עכשיו, מהלך הלגליזציה הזה איים להפוך את המשפטנים המכובדים של בג"ץ ללהקה של ליצנים. יתר על כן, בג"ץ יכול, אם יעז, להכריז על החוק כאנטי חוקתי. (ניתן לעשות זאת, למרות העובדה כי לישראל אין חוקה – כבר אמרתי שהחוק מסובך - אבל נשאיר את הנושא בצד לפעם אחרת).

המתנחלים והלובי שלהם זעמו. הם דרשו שביבי יתמוך בחוק המציע לגליזציה והשארת המצב על כנו. מזעזע ככל שזה נשמע, המלך היה במיעוט. אבל המלך ביבי הוא לא סתם מלך. אז המלך הכה בשוט, איים לגרש שרים מורדים מן הממשלה והציע "פשרה" לתומכיו. זוהי יופי של פשרה. הדירות "ינוסרו" וייבנו מחדש כמה קילומטרים בהמשך הדרך. בנוסף, למלך ביבי יש כדור הרגעה אמיתי להתקף הזעם של המתנחלים. ישראל תחל בבנייה, החל מעכשיו, של עוד 1,000 יחידות דיור בשטחים הכבושים. פירוש הדבר, בתים, רחובות, שירותים ציבוריים, שטחי מסחר וכבישי גישה לכבוד הפשרה. למה יהודים ישראלים צריכים להילחם ביהודים ישראלים אחרים כאשר הם יכולים להחליט יחד בידידות על גזל של עוד אדמה פלסטינית? תגיד לי אתה. יקודש שמו של בית המשפט הגבוה לצדק בירושלים. יקודש העיקרון של בעלות פרטית על קרקעות שהופקעו. לפי הוראת ביבי, דחתה הכנסת את הצעת חוק הלגליזציה. ברור שביבי לא זקוק לאישור הכנסת לסיפוחים גדולים וטובים יותר.