יום שני, 16 באפריל 2012

תרגיל הטעיה – אחד מיני רבים



קוראי הגדה השמאלית, רובם ככולם, ערים לכך שהתקשורת הממסדית אינה מהימנה. יחד עם זאת, אין לקורא הממוצע הזמן לבדוק את החומר הרב המוזרם בכיוונו. החלטתי הפעם להתרכז בתרגיל הטעיה אחד –Misinformation – שנתקלנו בו בימים אלה. התרגיל המסוים הזה הוא בעל חשיבות בכך שהוא דומה למיליוני תרגילים דומים המעצבים את דעת הקהל. הפעם התרגיל נשוא הדיון עוסק בסוריה שסביבה מתנהלים ויכוחים רעיוניים ופוליטיים אדירים. אנו בודקים לעומק תרגיל אחד כדי לחשוף את טכניקת הסילופים. על כן, מהפרט המנותח בהמשך אפשר ללמוד רבות על כלל התפקוד של התקשורת הממסדית.

מה עשה קופי ענאן?

הגיבור בפרק הנוכחי של המשבר הסורי הוא ללא ספק קופי ענאן. ענאן הפעיל כישורים דיפלומטיים מפליגים ביותר כדי להגיע להפסקת אש בתנאים קשים ומורכבים. ההישג שלו הוא כפול ומכופל מאחר שהוציא את העגלה הסורית מהבוץ בניגוד לרצונם ולמורת רוחם של ארה"ב ובעלות בריתה, ובראשם אלופי הדמוקרטיה המוכרים מערב הסעודית ומקטאר.        

ברור לכל שהסכם הפסקת האש יהיה נתון ללחצים אדירים. הרי שסיכויי הפסקת האש תלויים בסופו של דבר בהתקדמות בחזית הפוליטית. אך כבר עכשיו אפשר לקבוע שמדובר בהצלחה מדינית ודיפלומטית של הרוסים, הסינים והגוש המתקדם באמריקה הלטינית בהנהגת קובה וונצואלה. הסכם הפסקת האש הושג ללא עזרתה של וושינגטון ובניגוד לרצונה. הדיונים הקריטיים לקראת הפסקת האש התקיימו במוסקווה, בבייג'ינג, ובטהראן.
   

מה אמר קופי אנאן למועצת הביטחון על השגת הסכם הפסקת האש בסוריה?

הפסקת האש כידוע, נכנסה לתוקף ביום חמישי, 12.4, בשש בבוקר. אפשר להגיד שהעולם עצר את נשימתו.  כעבור מספר שעות באותו בוקר, לאחר שהפסקת האש אמנם נכנסה לתוקף, התקיים דיון סגור במועצת הביטחון. ענאן דיווח למועצה דרך קישור וידאו מג'נבה. תוך כדי כך שיחרר ענאן הודעה רשמית, שהרי הוא יודע איך לתקשר עם הציבור. על כן, ענאן הנפיק הודעה מוסמכת אישית שלו שבה הצהיר כדלהלן, "סוריה עוברת כרגע רגע נדיר של רגיעה בשטח ויש לחזקו". זה היה המסר היחיד של קופי ענאן. בוודאי שאמר דברים נוספים בפניה למועצת הביטחון הנוגעים לקידום תוכנית ששת הנקודות שגיבש. אך לא הוסיף שום דבר מוסמך מעבר לברכה על כך שיש רגיעה בסוריה. מן הסתם התקיים דיון רציני במועצת הביטחון שבו נאמרו הרבה דברים על ידי הרבה אנשים. כל תינוק פוליטי יודע שבנסיבות אלה אין לסמוך אלא על קומוניקטים רשמיים הנמסרים על ידי גורמים מוכרים.

מה לא אמר קופי ענאן למועצת הביטחון

במהלך ערב החג והחג השמיע קול ישראל אין ספור פעמים ידיעה שקבעה שבמועצת הביטחון תקף ענאן את הממשלה הסורית על כך שאינה ממלאת את תנאי הפסקת האש, שהיא מסרבת לפנות את הצבא ממרכזי הערים וכי היא ממשיכה להחזיק בנשק כבד בריכוזי אוכלוסייה. לשמע הידיעה ביקשני חבר קרוב להסביר לו פשר ההתנהגות של הסורים. אך מה לעשות כי הידיעה חסרת בסיס ואינה אלא מהלך של מידע שקרי. נצא ונראה. מאין הידיעה ה"מוסמכת" על כך שקופי ענאן מתח ביקורת קשה על התנהגות הצד הסורי על כך "שאינו ממלא את תנאי הפסקת האש."  

במרכז כיסוי התקשורת המערבית של הדיונים הסגורים במועצת הביטחון הובלטה הידיעה הקובעת שענאן תקף את הסורים. הביקורת של ענאן הודגשה מעבר לידיעה על השגת הפסקת האש. הידיעה המרעישה הראשונה על הפסקת האש ועל דיוני מועצת הביטחון נמסרה בשרות החדשות של רויטרס והופצה בעולם כולו. כאן בארץ שמענו את הדברים שוב ושוב בקול ישראל. ממקור זה למדנו שקופי ענאן ראה לנכון, קודם כל וראשית כל, להזהיר את הסורים שלא להמשיך בלחימה, להפסיק את האש ולציית לתנאי הפסקת האש.

בהזדמנות זו נוכל לראות כיצד פועל מנגנון הפצת מידע שקרי. חשוב לעקוב אחר הטכניקה ולעמוד על שיטת הסילוף וההשלכות הפוליטיות שלה. כדי לעזור בביצוע מלאכה חשובה זו, עלינו להתייחס לדיווחים שיצאו מניו יורק, מקום מושב מועצת הביטחון. עלינו לבקש את סבלנות הקורא כשנתקדם צעד צעד.

רויטרס "עובד קשה"

רויטרס הפיץ ידיעה מרעישה לפיה ענאן מסר לאומות המאוחדות כי סוריה לא עומדת בתנאי הפסקת האש במלואם. הנה הטקסט מרויטרס (הטקסט מתורגם על ידי הכותב, אך נמסר הקישור המלא לידיעה):

שליח הליגה הערבית קופי ענאן מסר למועצת הביטחון ביום חמישי שסוריה לא קיימה במלואם את תנאי תוכנית השלום שלו והמריץ את הגוף בן 15 המדינות שידרוש את פינוי הכוחות והנשק הכבד מהערים, אמרו דיפלומטים במועצה.


על הקורא הזהיר לשים לב למקור עליו רויטרס מסתמך. המקור, או הייחוס של הידיעה, הוא לדיפלומטים במועצה, ולא לדבריו של קופי ענאן או של דוברו. אין ציטוט של דברי ענאן, מצוטטים רק דיפלומטים אנונימיים. מדובר בהיפוכו של מקור מהימן. הרי דיווחים לא מוסמכים מישיבה סגורה על ידי דיפלומטים אנונימיים ובעלי עניין משלהם הוא כחומר בידי היוצר.


כשנשאל אם ענאן אמר למועצה שהצבא הסורי עדיין מחזיק חיילים וכלי נשק כבדים בערים, השליח ענה "כן"
ענאן גם דחק במועצה "לדרוש את נסיגת כלי הנשק הכבדים והחיילים"
דיפלומט נוסף אישר את הערותיו.

אין לנו שום הודעה מוסמכת של קופי ענאן. יש לנו גרסה מאוד סלקטיבית, של קבוצת דיפלומטים מאוד סלקטיביים, שדיברו באופן אנונימי עם רויטרס כדי להציג עמדה של קופי ענאן שהיא לגמרי לא הגיונית ושאין לה שום אסמכתה מלבד דברי הדיפלומטים האלה. אין שום יסוד אובייקטיבי לקבוע שענאן בחר למתוח ביקורת דווקא על צד משני הצדדים תוך כדי הטלת אשמה כבדה על הממשלה והצבא הסורי.

לפני שנדון בהפצת הידיעה המסולפת הזאת וגלגוליה, רצוי לעמוד על כך שבכל השבוע עד יום חמישי הופצו ידיעות כאילו הצבא הסורי מפר את הפסקת האש. ידיעות אלה היו שתולות בתקשורת שביקשה להאשים את סוריה בהמשך הלחימה. אחרי האשמות כבדות נגד סוריה מדי יום התברר שהפסקת האש נקבעה ליום חמישי בבוקר ושסוריה מקיימת אותה. מסע ההשמצה נגד הסורים על הפרות הסכם האש במשך השבוע עזרו לטשטש את העובדה שסוריה הודיעה על כך שהיא מקבלת את הפסקת האש בעוד שמצידם של המורדים הסורים הודעת ההסכמה התמהמהה עד ליום חמישי בבוקר.

גילגולו של מידע שקרי

נצא לדרך ונבדוק את גורל הידיעה של רויטרס. הג'רוסלם פוסט שלנו נותן את הודעת רויטרס כלשונה. הפגם הוא בכך שהעיתון מוסר את הידיעה מבלי להטיל ספק במקור האנונימי הבלתי מהימן, ומבלי לציין שלא מדובר בהודעה מטעם ענאן.

החשוב שרויטרס מבסס את הידיעה שקופי ענאן האשים את הסורים באי קיום תנאי ההסכם. 

מקור דיפלומטי לא אנונימי

"מר ענאן אישר שמה שקרה היום אינו מהווה ציות מלא של ממשלת סוריה... כמו כוחות וכלי נשק סוריים שנשארו באזורי ריכוז אוכלוסיה", אומרת שגרירת ארה"ב באו"ם סוזן רייס, מזכירת המועצה לאפריל. (קישור)

"הוא הדגיש שחיילים ותחמושת סורית חייבים לחזור לבסיסם באופן מיידי", היא אמרה לכתבים לאחר הפגישה הסגורה בה ענאן התייחס דרך וידאו מז'נבה.

מתברר שהמסר של הדיפלומטים העמומים אינו לגמרי אנונימי, אם כי רויטרס ביקש להציגם כמקור אובייקטיבי. דברי ענאן במועצת הביטחון נערכו ושופצו על ידי דיפלומטית "מאוד אובייקטיבית", השגרירה האמריקאית במועצת הביטחון, סוזן רייס, יושבת ראש המועצה לחודש אפריל. היא זאת שהציגה את הגרסה שלה לדברי קופי ענאן, שקודם נמסרו בשם דיפלומטיים אנונימיים.

אם בארזים...

אנו מכירים את הבי.בי.סי כ"שיא" האובייקטיביות. נראה מה הם דיווחו ב-12 באפריל:

השליח המיוחד קופי ענאן שתיווך את הפסקת האש, אמר שהוא "מעודד" אך שסוריה לא נענתה באופן מלא לתוכנית ששת הנקודות שלו.

ראה זה פלא, בבי.בי.סי שכחו את הדיפלומטים המדווחים ומסרו את הידיעה כאילו ברור שאלו דברי ענאן עצמו. ואם בבי.בי.סי נפלה שלהבת, בואו נבדוק את אחד מאזובי הקיר.

אחד מאלפי האתרים מדווח כדלהלן:

דובר של מר ענאן, שהאשים את משטרו של אסד באי עמידה בתנאים המלאים של הפסקת האש, אמר שצוות של האו"ם מחכה לאישור לפנות לסוריה.

כאן, על סמך ה'דיילי טלגרף', ההאשמות של קופי ענאן נמסרו על ידי דובר שלו שהאשים את משטר אסד שלא קיים את התנאים המלאים של הפסקת האש...

בואו נסכם את הפרשה הזו. בנקודה תקשורתית רגישה שאין כמוה, פועל רויטרס בצורה שמטשטשת את ההישג של הפסקת האש בכלל ואת הישגו של ענאן בפרט, כדי לרמוז לעולם כולו שקופי ענאן מאוכזב ופגוע מכך שסוריה מחבלת בהפסקת האש. המסר כולו הוא מסולף ונמסר על סמך מקור אנונימי ובלתי מוסמך לחלוטין.

עמל זה של רויטרס הוא שימושי. לא נצטרך לחכות זמן רב כדי ללמוד שרק צד אחד, הממשלה הסורית, מחבל בכל יכולתו בהפסקת האש וכי המורדים מקפידים עליה בנאמנות מוחלטת. למעשה, הדיווחים האלה כבר זורמים.