יום שבת, 17 במרץ 2007

אמריקה נחלשת - סכנה של הרפתקנות וסיכוי לשלום

רבים מאיתנו שמחו עם מינויו של מוסטפא ברגותי לתפקיד שר בממשלה הפלסטינית החדשה. מוסטפא ברגותי מוכר היטב לציבור שוחרי השלום בישראל ובקהילה הבינלאומית. הוא מופיע פעמים רבות בתקשורת הבינלאומית כדובר בעל סגנון רהוט, המסביר ללא לאות את העניין הפלסטיני. ככלל, ברגותי דוגל בדיאלוג בין גורמים פלסטינים ובין ישראלים שוחרי שלום צודק. הופעותיו הרבות באירועים מרכזיים של תנועת המחאה תמיד העידו על השקפת העולם ההומאנית שלו. ברגותי צדק לחלוטין כאשר הסביר השבוע בטלוויזיה שאם ישראל רוצה באופן כנה בשלום, אפשר לפתור את כל הבעיות במסגרת פתרון של שתי מדינות עצמאיות. אם העם בישראל ימצא דרך להתגבר על המכשולים של מדיניות הלאווים של ממשלת אולמרט - אפשר להגיע לשלום של שגשוג וביטחון.

ידוע כבר זה זמן רב כי הפלסטינים והעולם הערבי מוכנים לפשרה מרחיקת לכת למען השלום. אם יש היום סיכויים כלשהם למו"מ, מקורם הוא במשבר החמור אליו נקלעה התוקפנות של ממשל בוש. האזור כמרקחה, וכך הולכת ונחלשת השליטה האמריקאית. כל העולם מסביר לממשל האמריקאי שהמתיחות סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני, יחד עם התמיכה המוחלטת בישראל, פוגעות בשרידי היוקרה האמריקאית. כתוצאה מההסתבכות של ממשל בוש בעיראק, מעיזות המדינות הערביות "המתונות" לדרוש שינויים מהאמריקאים. קונדליסה רייס מבקשת לאחז עיניים באמצעות "כאילו" מו"מ, אך יותר ויותר גורמים איבדו את סבלנותם ולא מוכנים להסתפק בעוד סיבוב של בלופים אמריקאיים.

מציון תצא תורה
הצילום העיתונאי של ציפי לבני נואמת בוועידת אייפ"ק השבוע היה דבר מחריד. בצילום רואים את לבני ניצבת במעין "קוקפיט" וירטואלי, מרחפת גבוה בשמי האולם מעל הקהל. לדאבון הלב המסר של לבני היה עוד יותר מחריד. היא העבירה באופן אישי לצירי הוועידה את קריאתה של ממשלת ישראל אל העם היהודי היושב בארה"ב לעשות את כל אשר לעיל ידו על מנת לחזק את ג'ורג' בוש הבן, ואת המספר המתדלדל של תומכיו, לבל ירפו חס ושלום - וכי ימשיכו להילחם בעיראק עד הניצחון.

כנראה שבעניין זה אין חילוקי דעות בין שרת החוץ ובין ראש הממשלה. אולמרט הסביר לאותה ועידת אייפ"ק שאסור לה לארה"ב להראות חלשה, מכיוון שהדבר יפגע ביציבות האזור. הגדיל לעשות כשניסה לשכנע משלחת של התנועה הרפורמית מארה"ב לתמוך בבוש ובהמשך המלחמה. אולמרט לא יודע, או לא איכפת לו, כי התנועה הרפורמית הייתה הראשונה בין הקהילות הדתיות הגדולות בארה"ב (יהודים ולא יהודים) שיצאה ברוב מוחץ נגד המלחמה! זה היה כבר לפני כשנתיים. קשה להחליט אם אולמרט באמת עד כדי כך טיפש, או שמדובר כאן במילוי בקשה-פקודה ממנהיג העולם החופשי - שגם הוא כבר לא פופולארי.