יום שני, 17 בדצמבר 2007

הבזקים עונתיים

תנו לעבוד בשתי ידים

הציבור הליברלי בארה"ב מוחה יותר ויותר על כך שממשל בוש ומנגנוני "ביטחון המולדת" חרגו בצורה חמורה מעבר להרשאות שניתנו להם על פי דין. מנגנוני החושך, כדרכם, ניפחו את ההיסטריה נגד "הטרור" כדי להרבות בעינויים, מעצרים בלתי חוקיים והאזנות סתר בממדים אסטרונומיים. הגדילו לעשות אנשי ה-CIA כשהשמידו באופן בלתי חוקי ראיות שנתבקשו להמציא לוועדת המודיעין של בית הנבחרים. רפובליקאים מתונים בבתי המחוקקים החליטו לנטוש את בוש בנושא זה כדי להתייצב לימין החוקה האמריקאית. ומה קורה אצלנו?

אצלנו בארץ יש כנס המוקדש לנושא הדמוקרטיה והטרור. הוא יתקיים באוניברסיטה העברית השבוע. אהרן ברק יככב, נשיא האוניברסיטה ואנשים חשובים אחרים ישתתפו. כולם ידברו על הנושא הבא: "הדמוקרטיה נאבקת בטרור כשיד אחת קשורה מאחור - מדוע, מתי וכיצד תותר היד הקשורה?" קראתי ורשמתי: תנו לצה"ל לנצח - תתנו לשב"כ לענות.

כנס מוצלח - עמדות לא ברורות

חד"ש ערכה ועידה בסוף השבוע שעבר בנצרת. ככל הנראה דובר בהשתתפות המונית נלהבת. עד היום כמעט שבוע אחרי הוועידה לא ראיתי בעיתונות או באינטרנט שום הצהרה מוסמכת ושום דיווח מוסמך הקשור לוועידה. וזה חבל. אני לא מתייחס כאן לתוכן הדברים. יריביה של חד"ש ואויביה ניצלו מצב זה לערוך חגיגה של פירושים לא אוהדים. האם אי-אפשר למסור לציבור מסמכים שפורסמו לקראת הוועידה ודו"ח רשמי של החלטות הוועידה ושל הטקסט של נאומו של יו"ר חד"ש ברכה ושל נאומים אחרים? אם הפירושים שהופיעו בעיתונות הם מסולפים, למה לא סותרים אותם. הדיווח ב"זו הדרך" הוא לצערי דליל ושטחי. הנאום של מוחמד ברכה ניתן ב-5 שורות. וחשוב מכל - אי אפשר להבין מהן עמדות חד"ש בשאלות חשובות ביותר. חבל.

משכנתאות בשוק המשני, "סאב-פריים" - מי ישלם את החשבון?

"גולדמן-סקס" הוא בנק גדול בארצות הברית. במחלקת המחקר שלו הגיעו למסקנה שיש פגם חמור ביותר בניירות הערך מסוג SIV (Structured Investment Vehicles). אלה ניירות ערך בהיקף של טריליון דולר המבוססים על "חבילות" של מיליוני משכנתאות. כאמור יש אלף מיליארד דולר של נ"ע כאלה בידי הבנקים הגדולים! "גולדמן-סקס" הספיק לברוח מניירות הערך האלה בעוד מועד. יפה. אבל הבנק המשיך למכור את ניירות הערך האלה לבנקים ולחברות השקעה אחרים בהתלהבות ותוך המלצה לבבית וצבירת רווחים עצומים. אחרי התפוצצות של בועת הבנייה למגורים, שאלו אותם איך הם המשיכו למכור מזון מורעל כמזון בריא? הם ענו שהלקוחות הם בנקאים ומנהלי מוסדות פיננסיים מתוחכמים... ועליהם חל הכלל "על הקונה להיזהר". לך תחפש מוסר אצל זאבים.